Axe-Fx Firmware Version 21.00

Hamsworld

Well-known member
Mitglied seit
Feb 12, 2014
Beiträge
1.946
Na, das war ja eine Reise zum Final Release.


Axe-Fx III Firmware Release Notes

21.00

New “Cygnus X-2” amp modeling:

  • Improved Amp block output transformer algorithm. New algorithm more accurately models B-H curve resulting in a clearer low end. New algorithm now also accounts for effect of speaker impedance on transformer response.
  • Improved power tube modeling. This yields better dynamics, improved low frequency accuracy and more accurate interaction with output transformer.
  • Improved cathode follower algorithm. Provides more accurate “cleanup” when volume is rolled off.
  • Improved triode algorithm more accurately models plate bypass capacitors.
  • Improved dynamic frequency response accuracy. This yields more “crunch” and less “fizz” with high gain tones, especially for detuned styles.
  • Various other improvements.
  • All amp models have been updated as a result of the aforementioned improvements.
The default values of various parameters have been updated. Existing presets are automatically updated to the new values upon load.

Improved Drive block modeling to more accurately model effects of op-amp finite open-loop gain and GBW product.

Added “Griddle Cake” Drive model based on a Crowther Hot Cake. The “XLF” switch on the pedal can be replicated by turning the Bass Response knob fully CW.

Added “Overdrive Volume” parameter to Dumble-type amp models (ODS-100, Two Stone, etc.). This is sometimes labeled “Ratio” or “Lead Master”. As the Master Volume on these amps often has a bright capacitor the Overdrive Volume control allows setting the Master Volume higher to counteract the bright cap and then lowering the power amp drive with the Volume.

Added “Plate Suppressor Diodes” parameter. This value is set automatically when the amp model is chosen but the user can override the default setting. Most amps do not have suppressor diodes but some do (e.g., Trainwreck Express). These diodes (also called “snubber” or “flyback” diodes) prevent undershoot on the power tube plates due to inductive kick and reduce upper harmonics thereby reducing “fizz”.

The Ideal amp controls have been updated.

Added Brit Studio 20 Amp model based on a Marshall SV20H.

Added Plexi 50W 6CA7 Jumped Amp model. This is simply the jumped version of the Plexi 50W 6CA7.

Added features to the IR Capture Utility. The manual will be updated with the relevant information.

Renamed USA Clean to USA Rhythm 1 to be more in line with actual amp.

Reduced CPU usage in some cases.

Changed tone stack tapers for Class-A 30W TB to vintage specs.

Fixed wrong capacitor value in USA JP IIC+ models when Presence Shift is off.

Fixed wrong coupling capacitor value in 1959SLP Treble, 1959SLP Jumped and 1987x Treble amp models.

Fixed wrong resistor value in tone stack of Solo 88 Rhythm and Lead models. Probably not audible though.

Fixed low frequency behavior of Recto2 models due to loss of precision.

Fixed wrong treble pot taper in CA3+ models.

Fixed wrong capacitor value in Friedman HBE V1 Fat model.

Fixed wrong resistor value in AC-20 12AX7 models.

Fixed wrong Depth knob taper in Archean models.

Fixed wrong capacitor value and wrong feedback network connection in Energyball model.

Fixed missing resistor in Euro Uber tone stack.

Fixed High Mid control in Drive block set to minimum when importing presets created prior to 19.01.

Various other fixes and improvements.
 

Leise

Active member
Axe-Fest 2019 Teilnehmer
Axe-Fest 2018 Teilnehmer
Mitglied seit
Feb 21, 2018
Beiträge
598
Habe die grad probiert…
Klingt wie gewohnt gut.
 

funkstation777

Well-known member
Axe-Fest 2023 Teilnehmer
Axe-Fest 2020 Online Teilnehmer
Axe-Fest 2019 Teilnehmer
Axe-Fest 2018 Teilnehmer
Axe-Fest 2017 Teilnehmer
Mitglied seit
Okt 7, 2012
Beiträge
6.136
Hab sie auch drauf. Bis dato sehr gut, muss aber noch laut testen
 

funkstation777

Well-known member
Axe-Fest 2023 Teilnehmer
Axe-Fest 2020 Online Teilnehmer
Axe-Fest 2019 Teilnehmer
Axe-Fest 2018 Teilnehmer
Axe-Fest 2017 Teilnehmer
Mitglied seit
Okt 7, 2012
Beiträge
6.136

Macky7tyseven

Well-known member
Axe-Fest 2023 Teilnehmer
Axe-Fest 2022 Teilnehmer
Axe-Fest 2019 Teilnehmer
Axe-Fest 2017 Teilnehmer
Mitglied seit
Okt 31, 2012
Beiträge
1.561
Die mach ich nun wieder mal mit. Scheint ja einiges Neues zu bieten, wobei ich selten mal einen grossen Unterschied gehört habe. Aber man muss ja am Ball bleiben, und manchmal hört man auch nicht bewusst, dass es wirklich grad viel geiler klingt als vorher.
 

Friedlieb

Well-known member
Axe-Fest 2023 Teilnehmer
Axe-Fest 2020 Online Teilnehmer
Axe-Fest 2019 Teilnehmer
Axe-Fest 2018 Teilnehmer
Axe-Fest 2017 Teilnehmer
Mitglied seit
Sep 29, 2012
Beiträge
1.400

tomsmusicdreams

Active member
Mitglied seit
Okt 16, 2021
Beiträge
277
Ich habe vorhin die 21.00 FW installiert,
nach dem Öffnen von Axe Edit wurde mir prompt auch eine neue Version "angeboten".
Ich hatte mir dann ein einfaches Preset erstellt mit dem JCM 800, im Amp den Booster aktiviert und auch noch einen Compressor vor dem Drive gesetzt. Ich finde wenn man den Marshall auf diese Weise "anpustet" geht der Amp richtig ab.
Es hat echt Laune gemacht weil der Amp so herrlich dreckig und rotzig klang.
 

funkstation777

Well-known member
Axe-Fest 2023 Teilnehmer
Axe-Fest 2020 Online Teilnehmer
Axe-Fest 2019 Teilnehmer
Axe-Fest 2018 Teilnehmer
Axe-Fest 2017 Teilnehmer
Mitglied seit
Okt 7, 2012
Beiträge
6.136
Heute Probe mit FW21 gehabt. Gitarre und Bass klingen saugeil (wir haben jetzt über Input 2 das komplette Bassrig von Pezi „axefxiziert“) und kommen jetzt mit einer Kiste aus. Keine Glitches, kein Absturz (hatte ich aber eh noch nie bei einem Fractal Unit, weil ich keine Betas ziehe)
 

tomsmusicdreams

Active member
Mitglied seit
Okt 16, 2021
Beiträge
277
Heute Probe mit FW21 gehabt. Gitarre und Bass klingen saugeil (wir haben jetzt über Input 2 das komplette Bassrig von Pezi „axefxiziert“) und kommen jetzt mit einer Kiste aus. Keine Glitches, kein Absturz (hatte ich aber eh noch nie bei einem Fractal Unit, weil ich keine Betas ziehe)
Das ist doch auch toll wenn zwei Musiker über ein Axe Fx spielen können.
Und wenn es mit der neuen FW gut klingt ist es umso besser.
 

Hamsworld

Well-known member
Mitglied seit
Feb 12, 2014
Beiträge
1.946
Heute Probe mit FW21 gehabt. Gitarre und Bass klingen saugeil (wir haben jetzt über Input 2 das komplette Bassrig von Pezi „axefxiziert“) und kommen jetzt mit einer Kiste aus. Keine Glitches, kein Absturz (hatte ich aber eh noch nie bei einem Fractal Unit, weil ich keine Betas ziehe)
Schön, wenn Menschen zusammen in der Kiste landen (ok, ich versuche mich humormässig wieder ein bisschen einzuschränken. Scheiß Rosè.)
 

Solyth

Well-known member
Mitglied seit
Jan 25, 2013
Beiträge
1.662
PS der Trick, bei Amps mit Highcut durch einstellen von 0.01 negative feedback einen Presence Regler zu erzeugen, funktioniert nicht mehr!
und es ist mir soooo egal......... :bounce:
 

manuel82b

Active member
Axe-Fest 2017 Teilnehmer
Mitglied seit
Aug 15, 2013
Beiträge
257
Ich hab die Firmware auch gerade eben drauf gemacht - vom Sound her hör ich jetzt nicht so viel, vielleicht ein bisschen fetter, aber ich finde das Spielgefühl ist besser geworden..... Sustain hat sich aber auch verbessert.

Quicktake
 

aalrh

Administrator
Teammitglied
Axe-Fest 2023 Teilnehmer
Axe-Fest 2022 Teilnehmer
Axe-Fest 2020 Online Teilnehmer
Axe-Fest 2019 Teilnehmer
Axe-Fest 2018 Teilnehmer
Axe-Fest 2017 Teilnehmer
Mitglied seit
Sep 29, 2012
Beiträge
3.447
Wichtig ist, DASS man duscht! :rolleyes:
 
Oben
mainframe-fourhanded
mainframe-fourhanded